Issuing en Acquiring: de twee kanten van een card. Van marketing en verkoop naar het ontvangen en verwerken van card betalingen in de kanalen.

Co-branded creditcard en loyaltyprogramma voor de Bijenkorf

Jaap is al jaren betrokken bij de ontwikkeling van de Bijenkorf Card als adviseur voor de Bijenkorf. In 2007 zijn deze activiteiten via Orchard Finance gestart met het bepalen van de financiële waarde van de bestaande portefeuille voor de toenmalige eigenaar van de Bijenkorf, Maxeda/KKR. In aanvulling op de waardebepaling bleek dat er veel meer potentie aanwezig was in zowel het kaart programma als in de financiële vergoeding door de issuer voor de Bijenkorf.

Card = Marketing
In de vervolgopdracht heeft Jaap een geïntegreerde marketingstrategie ontwikkeld voor de kaart en het loyatyprogramma. Daarnaast is een Request for Proposal (RFP) procedure gestart om de meest ideale issuer te vinden als financiële partner om dit herziene kaart programma uit te voeren.

Na implementatie van het nieuwe programma heeft Jaap de Bijenkorf ondersteund bij nagenoeg alle (potentiële) wijzigingen rondom het programma. Ook is Jaap betrokken geweest bij de doorlichting van kaart/loyalty programma’s bij de zusterorganisaties van de Bijenkorf; Selfridges (UK), Brown Thomas (IR), Holt Renfrew (CA).

In de recente jaren heeft Jaap in nauw overleg met de Bijenkorf de contract-heronderhandelingen uitgevoerd en is hij betrokken bij het ontwikkelen van het toekomstige CRM/loyalty-beleid en de afronding van het kaartprogramma.

Omni-channel strategie voor een internationale opticien keten

Een internationaal werkende opticien keten kwam met de vraag om een omnichannel strategie te ontwikkelen. Tevens moest ervoor worden gezorgd dat de financiële afwikkeling van de omnichannel betalingen direct op de treasury rekeningen zouden worden geboekt. Daarentegen moesten de lokale entiteiten wel alle noodzakelijke betaalinformatie blijven ontvangen en moest de reconciliatie efficiënt en effectief zijn. De organisatie had slechts een klein deel van de verkopen via een onlinekanaal. Ook waren het systeemlandschap, de gebruikte acquirers en de PSP versplinterd. Bovendien is in diverse landen voor de verkoop, facturering en betaling van optische hulpmiddelen zoals brillen en contactlenzen, het nodige gereguleerd. Jaap heeft dit project uitgevoerd via Orchard Finance.

Ontwikkeling samen met de klant
In eerste instantie is via interviews een beeld gekregen van de lokale situatie en is kennis overgedragen omtrent omnichannel mogelijkheden. In een aantal workshops met stakeholders uit de betrokken landen en organisaties zijn de omnichannel mogelijkheden doorgenomen. Vervolgens is de organisatiebrede omnichannel strategie bepaald en zijn keuzes gemaakt welke eisen en wensen gesteld moeten worden aan acquiring en PSP/Gateway services.

Als vervolg op deze eerste fase is de RFP fase gestart om de meest geschikte financiële partij(en) te selecteren en te contracteren. Na een eerste interne shortlisting is een aantal acquirers, PSP’s en gateways uitgenodigd en hebben deze partijen het RFP document ontvangen. Op basis van offertes, presentaties en onderhandelingen is een beperkt aantal partijen uitgekozen.