Vanuit kennis van materie en markt professionals trainen en organisaties adviseren bij hun werkzaamheden en beslissingen rond betalingsverkeer. De mensgerichte kant van Jaap's activiteiten.
Opleiding betalingsverkeer
In opdracht van NIBE-SVV heeft Jaap een breed en diep opleidingsprogramma ontwikkeld voor financiële instellingen, IT-bedrijven en toezichthouders. De training is modulair opgezet en omvat alle vormen van betalingsverkeer inclusief interbancaire afwikkeling, klantgedrag, historie en ontwikkelingen.
Informatie-overdracht en learning by doing
Op basis van zijn ervaring in zowel de financiële sector als het bedrijfsleven, heeft Jaap een interactief programma gemaakt van in totaal 10 dagdelen. Hiervan zijn de eerste drie dagdelen facultatief en bedoeld om de deelnemers op niveau te brengen over binnenlands, internationaal en POS (kaart/online) betalingsverkeer. Tijdens de overige zeven dagdelen buigen de deelnemers zich over een case betreffende een fictief internationaal productiebedrijf met zowel B2C als B2B verkopen en vestigingen in diverse landen. Deze dagdelen hebben een interactief karakter waarbij de cursisten in werkgroepen vraagstellingen over de case moeten uitwerken en presenteren. Elk dagdeel behandelt één of meerdere aspecten van het betalingsverkeer en de interacties met andere diensten van financiële instellingen zoals debet&credit gelden, financieren, trade finance en FX-afwikkelingen. De training is bij een aantal banken, clearinghouse en IT-bedrijven vele malen succesvol uitgevoerd. Meer dan 500 personen hebben de training in de loop der jaren met plezier en tevredenheid gevolgd.
Extracten van deze training zijn gebruikt voor meer specifieke interne trainingen bij één van de toezichthouders. Ook zijn elementen van dit curriculum gebruikt in een specifiek trainings- en begeleidingsprogramma bij het Ministerie van Financiën, FIOD/ECD en de Douane rondom de ontwikkeling, invoering en uitvoering van financiële sancties.

Bankselectie voor een multinational
Een Amerikaanse multinational vraagt om ondersteuning bij een lopende selectie van nieuwe cashmanagementbanken. Het bedrijf is actief in 60 landen met eigen productie- en verkoopactiviteiten. De jaarlijkse omzet bedraagt meer dan $50 miljard. Het betalingsverkeer van de entiteiten is naast salarisbetalingen B2B georiënteerd en vooral lokaal. De organisatie gebruikt meer dan 700 rekeningen bij meer dan 30 verschillende banken. De treasury operaties zijn verdeeld over drie locaties met verschil in kennis en visie. De bankselectie moet ervoor zorgen dat het cashmanagement wordt geconcentreerd bij huisbanken, maar wel gebruik moet kunnen maken van optimaal lokaal betalingsverkeer. Bovendien moeten de totale kosten worden verlaagd en moeten de liquiditeiten via een efficiënte cashpool centraal beschikbaar komen.
Meetbaarheid met een scorecard
De ondersteuning, uitgevoerd onder de vlag van Orchard Finance, concentreerde op het beoordelen van de aanbiedingen van de banken die de lokale betaalmogelijkheden goed ondersteunen. Daarnaast moeten de aangeboden prijsstelling en rentes op debet- en creditgelden worden getoetst aan de gangbare markttarieven. Ook werd de aangeboden cashmanagementstructuur beoordeeld op haalbaarheid en (kosten)efficiency.
Voor de beoordeling van de offertes is een per regio (EMEA, APACS, LATAM en NA) een scorecard gemaakt. In de regionale scorecard wordt per land in één overzicht de kwaliteit en de prijsstelling van de banken vergeleken met peers in het betreffende land. Daarnaast maakt de scorecard de haalbaarheid van de geboden cashmanagementstructuur zichtbaar.
Aan de hand van de scorecard wordt per land de ranking van de aanbieders bepaald. Door deze ranking vindt de eerste verdeling plaats en kan de onderhandelingsronde meer geconcentreerd worden uitgevoerd. Na de tweede onderhandelingsronde en het beoordelen van de herziene offertes wordt de definitieve keuze gemaakt, waarbij ook rekening wordt gehouden met een goede wallet share verdeling. Door de ondersteuning is de Amerikaanse multinational in staat om efficiënt en effectief de juiste banken te kiezen voor het wereldwijde cashmanagement. In nagenoeg alle gevallen is het lokale cashmanagement bij één van de huisbanken terecht gekomen zonder verlies aan kwaliteit. Daarnaast is een substantiële kostenbesparing het resultaat van de exercitie, temeer omdat de implementatie snel en efficiënt kon worden uitgevoerd.
