De Consument bond heeft berekend dat de kosten van een betaalrekening in 5 jaar tijd met gemiddeld 42% zijn gestegen. Dit lijkt slecht nieuws voor de consument en is dit in directe zin ook. Maar voor de banken is dit bittere noodzaak en zouden de consumenten eigenlijk nog meer voor het betalingsverkeer moeten betalen.
Goed betalingsverkeer, en dat is er in Nederland, kost gewoon geld en de banken moeten links of rechtsom deze kosten goed maken. In het verleden hielp een hoge rente om een deel van de kosten te dekken. Maar vooral zakelijke rekeninghouders zorgen voor de kostendekking. Vervolgens verwerken deze zakelijke klanten de kosten, onzichtbaar en vaak met opslagen, in de productprijs.
Je kan bijna stellen dat door duurder betalingsverkeer de consument goedkoper uit is. En daar is zeker ruimte voor. Want vergeet niet dat de Nederlandse consument ten op zichtte van veel consumenten in andere Europese landen weinig betaalt voor het betalingsverkeer, zie ook mijn eerdere blog. En in deze andere landen is het betalingsverkeer echt niet zo inefficiënt als wordt gedacht.
Lees het artikel op de website van Consumentenbond
Geef een reactie