“What triggers consumer adoption of CBDC”
(Website dnb.nl, 22 april 2021).
DNB heeft marktonderzoek gedaan naar de kennis en adaptatie van een mogelijke digitale euro bij 3.293 personen waarvan uiteindelijk 2.522 alle vragen hebben ingevuld. De belangrijkste vragen gingen over toekomstige betaal- en spaarlandschap en dus ook over vertrouwen in de (huidige) banken en toekomstige CBDC.
Een goed en gedegen onderzoek en rapportage. Probleem blijft echter dat veel mensen ver weg willen blijven van financiële producten. De meeste huizenkopers besteden meer tijd aan het kiezen van de gordijnen dan het kiezen van de hypotheek, helaas.
Daarbovenop komt dat het voor professionals al lastig is om een inschatting te maken hoe de CBDC eruit kan komen te zien en wat de reactie van concurrerende producten zal zijn. Laat staan dat consumenten, die betalingsverkeer als water uit de kraan beschouwen, een betrouwbaar beeld kunnen geven over hun toekomstig gedrag.
Dus centrale banken; gewoon doorgaan met de ontwikkeling van de CBDC en ervoor zorgen dat we lagere maatschappelijke kosten krijgen in het betalingsverkeer en er ook alternatieven blijven bestaan.
Lees de publicatie op de website van De Nederlandsche Bank
Geef een reactie