with Geen reacties

In 2005 voerde McKinsey al eens een grootschalig onderzoek uit naar de kosten en opbrengsten van het betalingsverkeer in Nederland. Nu na 17 jaar heeft McKinsey weer zo’n onderzoek uitgevoerd. Veel is er veranderd maar één ding niet; het betalingsverkeer is voor de Nederlandse banken nog steeds verliesgevend. En dat terwijl het betalingsverkeer in andere Europese landen voor banken wel winstgevend is. Bovendien laten andere Nederlandse spelers in het betalingsverkeer wel positieve cijfers zien.

De Nederlandse banken zijn er niet door simpel de kosten richting de particuliere klant te verhogen. Dat moet zeker gebeuren zoals ik wel eerder hier of hier heb aangeven. Maar daarmee zijn de banken er niet. Betalingsverkeer is voor veel klanten het startproduct voor een langdurige relatie met hun bank. Kosten die nu aan betalingsverkeer worden toegerekend zouden wellicht aan andere producten moeten worden toegerekend. En wat te denken van efficiency, niet alleen in systemen maar ook in de organisatie. In een concurrerende markt bepaalt niet het interne kostenniveau de marktprijs maar het kostenniveau van de efficiëntere concurrenten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *