Recent onderzoek van DNB geeft aan dat 15% van de Nederlanders moeite heeft met het huidige betalingsverkeer. Bij de complexere zaken, zoals het openen van een rekening, uiteraard meer dan bij minder complexe zaken. Maar zelfs bij het betalen in de winkel hebben een half miljoen volwassenen moeite.
Goed dat DNB dit onderzoek heeft gedaan en goed dat deze pijnpunten naar voren komen. Ondanks alle goede bedoelingen van de financiële industrie, hebben veel mensen problemen met de producten die zijn en worden ontwikkeld. Vreemd is het eigenlijk ook weer niet. Het is gewoon lastig voor te stellen voor hooggeschoolde ontwikkelaars, beleidsmakers etc. om laagopgeleid, laag geletterd, oud of slecht ziend te zijn.
Bij andere organisaties die ook worden geconfronteerd met een gemis aan kennis en vaardigheden, worden vaak ervaringsdeskundigen ingezet. In het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer is hier wel aandacht voor maar daar blijft het vaak nog bij. Betrek ervaringsdeskundigen direct bij productontwikkeling en beleid. De producten worden er dan niet alleen beter van maar je ontmoet ook totaal andere mensen dan je eigen bubbel. Een echte win – win dus.
Geef een reactie