“Acceptgiro stopt over anderhalf jaar”
(Website Currence 1 november 2021).
Betalingsverkeer is infrastructuur, vandaar dat een succesvol betaalproduct zo maar 40 jaar meekan. Maar uiteindelijk verdwijnt ook de Acceptgiro, een erg succesvol Request-to-Pay betaalproduct.
Hoewel volgens Currence de glorietijd van de Acceptgiro rond 1995 ligt, ging het marktaandeel al achteruit sinds begin 1990. Door de succesvolle promotiecampagne “Opwaardering Incasso” stapte het Nederlandse publiek massaal over naar het Machtigen (de groen-geel-rode machtigingskaarten) en had incasso al rond 1993 een hoger marktaandeel dan de Acceptgiro.
Wat zou het volgende product zijn die het loodje gaat leggen: kaarten vanwege Instant Payments of gaan we straks massaal gebruikmaken van CBDC’s?
Zoals gezegd was Acceptgiro een succesvolle Request to Pay betaalproduct. Ook bij de Acceptgiro is sprake van een four-corner-model met een bepalende rol voor de banken erin. Maar wel anders dan het nieuwe Request-to-Pay opzet van de EPC. In het nieuwste Request-to-Pay betaalproduct loopt de “requeststroom” via de bank van de ontvanger en de bank van de betaler. Bij de Acceptgiro sloot dit meer aan op de normale Customer Journey; een handeling tussen klant en leverancier
Lees de publicatie op de website van Currence
Geef een reactie